Pictures from launhing and test sail on October 2nd at the yard of Fantasi Yachts, Källviken, Sweden. Text in Swedish only. Please click the pictures for higher resolution.
OBS! Det går att klicka på bilderna för högre upplösning. Om det kommer ett förstoringsglas med (+), klicka en gång till! Klicka bakåt för att gå tillbaka.
CELESTE Coupé
Denna båt är avsedd för 2 personer och kommer att seglas i Medelhavet, med hemmahamn på Franska kusten, nära Cannes.
Hon är byggd som en one-offbåt, i ett exemplar. Konstruktör är Gabriel Heyman, Heyman Yacht Design, Göteborg och båten har färdigställts hos Fantasi Yachts, Källviken, i Nordströmmarna. Projektledning Celeste Yachts.
Celeste Yachts grundades 2005 för att producera exklusiva båtar i små serier – enstycksbyggda som denna eller seriebyggda med hög grad av kundanpassning.
Den båt vi presenterar här är den första båten under Celeste-namnet och vi har kallat den Celeste Coupé. Ytligt sett en ganska anspråkslös båt, inte ens särskilt stor med dagens mått, 36 fot. Men med ett avancerat skrov och bättre VMG än vanliga moderna båtar med identiska dimensioner.
Men så är det ju riggen.
Väder, vind och vågor är ju inte desamma överallt. Riggen på Celeste Coupé är anpassad för lätta vindar i Medelhavet, 19m hög, handbyggd i kolfiber av Marström.
Stor och fock från North, 3DL. I lätt vind en code zero som hissas från det integrerade peket.
Båtar går fortare och bekvämare om de kränger så lite som möjligt. Under främre delen av sittbrunnen finns två tankar för färskvatten på nära 400 liter styck. De fylls bara till hälften. När vattnet pumpas upp i lovart ökar rätande momentet med motsvarande 4-6 man på relingen.
Celeste Coupé skall inte kappseglas egentligen... men man vet ju aldrig! Ägaren har kappseglat hela livet på en bra nivå, senast med förra båten, en X-yacht, i Copa del Rey. Han har en bra besättning om det blir dags igen. Båten kommer att vara svår att slå, särskilt i lätt- och mellanvind.
BYGGE
Skrov och däck till Celeste Coupé är byggt på en kärna av Divinycell, med multiriktat glas och vinylester. Enkellaminat i kölfickan och andra högt belastade områden. Balkar och stringers kombinerade med inlaminerade skott och inredningsdetaljer ger en stum struktur. Kölfenan är gjord av solitt glas/vinylester ner till bulben av bly, som därmed ger en låg tyngdpunkt. Hjärtstock aluminium, JEFA.
Däcket är teakklätt, 8mm, med stående ådring och limmat med vacuum. Inredningen är uppbyggd till stor del med sandwichskott, klädda med fanér, hela träinredningen i obetsad hondurasmahogny och garnering mot skrovsidor i vitmålad ceder. Slät durk i teak, oljad med Timberex.
LAYOUT
Sittbrunnen är helt öppen akteröver men för långa havsseglingar, som till Korsika eller Mallorca, kan det vara trevligt att den är stängd. Så sittbrunnen på Celeste Coupé är både – och. När luckan fälls ner bildar den en ren förlängning av den teaklagda durken, och det finns en badstege som fälls ut ur en lucka i luckan. Räckena på pulpiten gör det enkelt att enkelt gå ombord från aktern.
Styrningen är ett JEFA-system med länkarm. Vitmålad aluminiumratt med dubbla rader av ekrar, klädd med älgskinn. På piedestalen finns alla elektriska kontroller i en rostfri inneslutning under kartplottern. All instrumentering från Raytheon.
Rorsman har två eldrivna Andersenvinschar till förfogande. Storskotet kommer fram ur sargen på båda sidor och nere i brunnen finns ingen skena, bara ett enkelblock mitt på durken. På längre bogar kan storskotet alltid ligga på lovartsvinschen och focken i lä. På så sätt kan all segling och manövrering kan skötas från rorsmansplatsen.
Ett system med avlastare och ytterligare två manuella Andersen används vid kappsegling, kortare slag eller när gennakern eller code zero är hissad. I däcket vid sidan om sittbrunnen finns en lucka på varje sida för alla tampar.
De generösa sofforna i sittbrunnen är i första hand tänkta för avkoppling, måltider och för att sova under stjärnhimlen när vädret tillåter.
Inredningen på Celeste Coupé är gjord för två personer. Förutom toalett och dusch om bb är hela utrymmet gjort utan skott och dörrar. På styrbords sida är pentry med många draglådor under bänkarna, elspis med glashäll, mikro och stor kyl med lucka uppifrån och dörr framifrån.
Salongen är inredd med en svängd L-soffa om bb och om sb ett öppet kontor med byrå, snurrstol och arbetsbord. För därom ett öppet halvskott med draperier som kan dras för om man så önskar. Det finns en större dubbelkoj om bb och en enkelkoj om sb, båda med specialbyggda resårmadrasser från Madrassfabriken. Längst föröver under flushdäcket är ett litet dressingroom med 3 garderober och speglar, i anslutning till sovavdelningen.
Båten är luftkonditionerad. Denna anläggning kan också användas för att ge värme.
INSTALLATIONER
Under lucka i durken i sittbrunnen ligger ett litet maskinrum med motor, 3,5 kW generator, dagtank för diesel, laddare och inverter, airconditionanläggning, bordgenomföringar, pumpar och filter och det speciella pumpsystemet för att skifta vatten upp i lovart.
Ballasttankarna ligger vid sidan, utanför skotten till maskinrummet och under bänkstuven. Akterut vid rorsmansplatsen en stuv om bb för livflotte och om sb för dusch och badgrejor.
På fördäck finns en stuv stor nog att gå ner i. Det finns ett Lewmar ankarspel med kapstan, ett rostfritt Bruceankare 15kg hänger i ankarpeket, 60m kätting ligger i en avskild kättingbox längst akterut i stuven.
UNDER SEGEL
Med all sin utrustning väger Celeste Coupé drygt 6 ton i lätt lastat tillstånd. Med tanke på det är det fascinerande att känna accelerationen i båten när det kommer en liten bris. Styrningen är exakt, som en jolle, men lite ovanligt är att hon är helt kursstabil. Släpper man ratten lovar hon upp mycket sakta.
Vi har ännu (mitten av oktober) inte haft tillfälle att provsegla båten i frisk vind eller höga vågor men från erfarenheten av tidigare större systerbåtar förväntar vi oss exceptionellt bra fart på kryss i öppen sjö, behagliga rörelser med mindre pitching än normalt, och en torr gång. Det skall bli mycket intressant att därtill få uppleva effekten av vattenballasten.
Manövreringen är enkel och förutsägbar. Motorn - en Volvo Penta på 40 hk med S-drev - upplevs som kraftfull och mycket tyst. Det krävs inget stort gaspådrag för att ge henne fart. Hon backar ut från bryggan med en precis kontroll, vänder på sin axel, och ute på fritt vatten gör hon 8½ knop för motor.
SPECIFIKATIONER:
LOA 10,98 m
DWL 10,08 m
Beam 3,40 m
Draft 1,84 m
Displacement 6,000 kg
Ballast 2,250 kg
SA (100%) 71,8 m²
SA (true) 80,4 m²
Engine 40 hp
D/L ratio 166
SA/D 21,7
Konstruktör Heyman Yacht Design, Nya Varvet, Göteborg
Byggare Fantasi Yachts, Källviken, Uddevalla
Projektledning Celeste Yachts AB, Göteborg
OM CELESTE YACHTS AB
Celeste Yachts AB startades 2005 med syfte att ta fram unika båtar - i ett exemplar, seriebyggda eller kundanpassade. Båtarna byggs lokalt, med högsta kvalitet, viktbesparande metoder och bästa möjliga materialval. Utrustningsnivån bestäms i samarbete med kunden.
Båtarna från Celeste Yachts skall utmärka sig genom en avancerad hydrodynamik, med lättdrivna skrov, perfekt hantering och smidig manövrering. Heyman Yacht Design ägnar stor del av sin tid åt utveckling av egenskaperna, med patent på kölarna i America’s Cup, med utveckling av effektiv styrning, omfattande utvecklingsarbete på skrovformer och, nu senast, utvärdering av grunda kölar.
Men, viktigast, Celeste Yachts båtar skall vara attraktiva och tidlösa.